Saturday, December 11, 2010

PeSaN NeNeK

menarik pula bila aku baca ruangan 'pesan nenek'
di buku Solusi ni.
sebab apa yg dipesan, langsung aku xberkenan.
bukan xberkenan sebab xsuka, tp apa yg dipesan,
itu lah yg aku suka bt.
jadi mcm mana ye?
y'all pon cuba la, tepuk dada tanya selara atau iman?
haha..

Tajuk pesan nenek : Nasib Anak Perempuan


Lately ni, keselamatan n maruah ank2 remaja perempuan sering tergugat.
Ada yg diculik, dirogol atau tidak pulang2 ke rumah.
Dimanakah silapnya, n apakah puncanya mereka dpt nsb yg begini sedih?
Nenek masih ingat lg pada zaman nenek dulu.
Sekolah jauh, transport pon tiada. Nak beli basikal pon xmampu.
Jadi nenek n kwn2 terpaksa b'jalan kaki lebih kurang 30min ke skolah.
Alhamdulillah, walaupon kiri kanan semak samun, n t'paksa redah ladang getah,
kami msh boleh pulang dgn selamat. Petang pula pergi keluar lg mengaji.
Mak n ayah pula tidak menghantar, percaya sepenuhnya kpd kami.
Berbeza betul dgn zaman sekarang, pantang emak ayah terleka, ank2 da hilang.
Bermain di tmn permainan dpn rumah pon sudah tidak selamat.


Marilah kita renung kan bersama, apa yg Allah telah bekalkan utk kita semua
demi keselamatan di dunia dan akhirat.
Nenek suka mengingat kan, terutama remaja perempuan, jagalah keselamatan diri n maruah family.
Bagaimana?

  • Hiasilah diri dgn sifat malu
Malu membuat perkara2 yg dilarang oleh Allah. Misalnya melepak di tepi jln raya, ketawa terkekeh-kekeh dan sebagainya.
pada aku pula, ya mmg x dinafikan aku suka melepak, tp bkn kat tepi jln. yg ketawa2 tu pula, aduh. mcm ne nk hilangkan ketawa kuat2. aku bkn jenis ketawa kuar angin kat mulut je. haish. xpe, maybe ade cara lain, aku akn fikirkan.haha.
  • Lebih suka menetap di rumah
Ini bermakna cucu habiskan banyak masa di rumah selepas masa disekolah. bukan nya berkeliaran dgn kwn2 di CC, di tmn, atau shoping complex.
Aduh. kena lg aku. kalau da suka melepak, mane la reti dok uma. tapi aku cuti ni, mmg dok uma. haha. cuti ni je. cuti2 akn dtg, xtaw lg. hurm, xkn la ni pon xbole? bukan ke asal kan kita pndi jg diri, jauhi org xkenal, dan jgn bersikap terlebih peramah dgn outsider. dan juga jangka kan keadaan ketika itu. amacam?setuju x kwn2? bukan aku nk protes, tp memikirkan keselamatan bg kaum2 mcm aku yg jenis outdoor person. 
  • Menutup aurat
Sekiranya kuar rumah ketika ada urusan atau hendak bermain, pakailah pakaian yg menutup aurat.
Ya, yg ini aku sentiasa usaha utk praktik kan nya. Insyaallah konsisten. aku yakin, bile kite dedah kan nya, kite juga dedah kan bahaya kpd diri sendiri. pendek kata, mengundang bahaya.
  • Bersahabat dgn kawan2 perempuan yg baik
Maksudnya kwn2 yg suka mengajak cucu berbuat kebaikan, dan takut melakukan dosa. Mereka juga org yg boleh dipercayai dan tiada kepentingan diri.
Lemah btl bab2 kwn ni. hmm. pada aku, aku xmemilih kwn, baik atau jahat, sape lah aku utk menghukum dan melabelkan org. aku sendiri xbetul sgt. tapi, ape yg buruk dr teman tu, aku hindarkan, dan yg baik, aku jadi ikutan. zmn sekarang ni, xsemestinya org jahat itu xde kebaikan dlm diri mereka. betol x? 
  • Menjaga pergaulan
Perkara ini plg hendak dijaga. tidak bergaul bebas dgn mana2 lelaki. kita dibenarkan berhubung dgn mereka jika ada urusan penting shj. tu pon kena di temani rakan2 perempuan yg baik td.
ah sudah. aku dgn kwn2 laki aku sempoi jew. kadang tu 3 laki aku sorg je gurl. lepak2, mkn2, men boling. tu la zmn aku dulu. tp kwn2 aku sume parent aku kenal. bek laki atau gurl, sume penah dtg n masuk ke umah aku. sbb tu parent kenal. rapat plak tuh. jadi mcm mane tuh? hurm. 
  • Ditemani muhrim
Jika pulang dr kelas mlm, lebih baik ditemani ayh atau sedara lelaki. kejahatan sering berlaku di waktu mlm. amalkan sifat suka berjalan dgn fmly, keselamatan lebih terjamin.
Ah. ni lg satu. sekarang ni sering berlaku, harap kn pagar, pagar mkn padi. jadi senang kate, dok rumah pon xselamat! n tidak boleh percaya 100% even abg or bapak sendiri! Masyaallah..ni la dunia kita skrg kan? pasal berjalan dgn fmly, bapak aku xsuka berjalan, so dy xkn bwk mak, sis n aku bejalan. so sume dok uma kecuali aku yg kua dgn kwn2 je. jadi mcm mane? bapa borik anak xrintik. so? what to do ? 
  • Jauhi sikap menunjuk-nunjuk
Jauhi sikap ini di hadapan org. sama ada melalui pakaian, perbuatan dan sebagainya. sikap ini menimbulkan rasa jelik pada mata2 yg memandang. Anak siapa ni eh?
hah, ni mmg btl. bukan takat kua 'ank siapa ni?' bah kan 'blah la lu nk tunjuk2 konon' n mcm2 lg. aku? ape la yg aku nk tunjuk? org puji pon aku kate 'xde la, bese ja'. org plak kate xsopan. patonye kalo org puji ckp la terima kasih. entah la. bukan care aku. tp xpe, akn aku usahakan. "TERIMA KASIH" :) 
  • Jgn berlama-lama di rumah kwn
Malang tidak berbau, silap haribulan, cucu terkorban menjadi mangsa rogol kwn2 lelaki, abg atau ayah kpd kwn cucu.
Ya. aku setuju. mcm aku ckp td. harap kan pagar, pagar mkn padi. jadi mcm ne ni? luar n dlm rumah xselamat. maka, blaja la seni mempertahankan diri? jangkakan malang yg xberbau? fizikal n mental perlu peka n tahu utk bertindak? semua ni perlu kan kwn??betol x?? 
  • Jauhi tempat mencurigakan
Iaitu tempat sunyi dan jauh dari penglihatan org lain. Mana tahu bahaya menunggu.
Ya. aku setuju juga. namun skrg ni, tgh2 bandar pon bahaya. betol kan. nmpk sgt la, zmn kite ni semua nya berani. xkire la bt ape pon. maksiat?curi?rompak?ragut?rogol? dimana2, sume nya berani. namun sedar x, kebanyakan dari usia baya2 kite ni, penakut  utk tegak kn sesuatu yg benar, malu utk melakukan sesuatu yg betol.

    No comments:

    Post a Comment