Friday, December 10, 2010

TAKDIR mengatasi TADBIR

Nota Kepala : sebelum aku mencoret di entry ni,aku nak konsi ape yg aku buat cuti2 di rumah.
selain aku sibuk dan lotih blaja keto, aku juga menambah kan ilmu agama
dgn membaca buku2 ilmiah.
bnyk yg aku dpt, aku kenang kembali semua salah silap, dan dugaan2 yg menimpa diri
pabila aku membaca buku Solusi edisi ulangan cetak.
tgk, da ulg cetak br aku nk bace.
ah. xpe, msh blm terlambat rasanya.
menuntut ilmu sejak dari buaian hinggalah tamat pabila kita sudah masuk di liang lahad.
jadi, bacalah! 

Takdir sentiasa mengatasi tadbir.
Takdir drp Allah, sedangkan tadbir hanya dari kita hamba Nya.
Kekadang takdir & tadbir selari, maka terjadilah apa yg kita inginkan.
Namun, acapkali takdir & tadbir bersalahan, maka terjadilah apa yg kita tidak inginkan.

Aku inginkan 4flat, namun aku cuma dpt 3.84.
Aku inginkan kejayaan melalui 4flat, namun kegagalan utk dpt kan nya pula menimpa.
Maka hati aku terus bertanya, apa lagi yg tidak kena?
Semuanya telah ku tadbir kan, tetapi kenapa gagal jua?
Maka timbul lah bunga2 pemberontakan dlm diri aku sebagai hamba yg kerdil berdepan dgn
Tuhan yang perkasa. sama ada aku sedar atau pun tidak.

Namun, aku percaya takdir drp Allah mengandungi bnyk hikmah.
Ilmu semata-mata tanpa iman yg kuat, akan menyebabkan kita terkapai-kapai
Dlm ujian hidup tanpa pedoman yg tepat.
Jesteru dgn akal semata-mata aku tidak tidak akn dpt meringankan perasaan
pada perkara2 yg tidak sejalan dgn diri & kehendak aku.
Mengapa jadi begini?
Sedangkan aku telah berusaha?
Untuk mengelak kan hal ini menghantui diri aku.
Maka aku mesti berusaha mencari2 hikmah2 yg terkandung dlm ketentuan takdir Allah.
Ya, aku percaya, bahawa hanya manusia yg sempurna akal dgn ilmu, dan hati dgn iman shj
yg dpt menjangkau hikmah yg terkandung di dlm cubaan dan bala yg menimpa diri kita.
Kata org, hanya jauhari mengenal manikam.
Dan aku juga yakin dgn kata-kata ini
"kegagalan itu hakikatnya adalah kejayaan yang ditangguhkan"

Nota Kaki : setiap sesuatu yg berlaku mesti ada hikmah nya. ini adalah utk mengingatkan diri aku sendiri, dan juga kwn2 yg baca blog ni. bukan ape, bile kite rase kita sudah cukup kuat, jgn sekali kite alpa @ leka, jika tidak, bile ujian berat dtg menimpa, kite akn rase kosong & terkapai2. dan teman yg paling afdal waktu itu adalah iman, dan senjata yg paling tajam di kala itu adalah doa. yg buruk dtg dari aku, dan yg baik hanya dari Nya yg Maha Perkasa & Maha Besar

luvly,
TIQ

Photobucket
Photobucket

No comments:

Post a Comment